quinta-feira, 25 de fevereiro de 2010

PUBLIC ENEMIES, Texto Completo e Tradução

I had great expectations about “Public Enemies” before entering the theatre, which were absolutely fulfilled once I found myself watching this “gangster’s” master piece. I must confess the fact of starring my favorite actor, Johnny Depp, was the motive that drove me to see the film. However, I was positively surprised by a genre that has been disappearing in the last few years, by the risky, but successful filming technique signed by director Michael Mann (“Collateral”; “Miami Vice”) and superb acting, not only from Johnny Depp, but also from his co-stars Christian Bale and oscar-winning Marion Cottilard.
The film transmits a classic movies “flow”, still, the director takes risks by using too much a “loose camera”, something I never really appreciated on movie making, but that worked out very well in this particular movie. There was also a lot of close captures, which I always support. But enough of the technical.
The characters were unbelievably convincing, which is wonderful, since they actually existed in the past. The actors’ amazing performances hold us to screen till the last second. The dialogues are realistic and the scenes vary between gun-shootings, robberies, stylish prison breaks (being the best escape the one where Dillinger starts singing in the car, once he finds himself out of danger), glamorous dances and emotive moments…
The plot is also highly interesting: In the 1930’s, John Dillinger (Johnny Depp) is America’s most loved bank robber, a 20th century “Robin Hood” who just wants to enjoy the best of life, while he can. Dillinger is also a cinema’s lover; therefore he acts like a movie-star. But being a criminal, he’s obviously pursued by the police, in this case by the “new-born” FBI. Melvin Purvis (Christian Bale) is the FBI agent dispatched to capture Dillinger. But he’s not that easy to catch, and the bureau needs good publicity, to affirm itself. But in this “police and thieves” story, there’s also space for romance, with the fulminate, but emotional relationship between Dillinger, and his sweetheart Billie Frechette (Marion Cottilard).
This is the story of a man who wanted to live large and be remembered, and the story of an America full of antagonisms, where glamour lived alongside violence.
An old Hollywood melodrama, jumbled with the modern digital techniques, full of action and passion. A piece of art to view and review over and over again, just for the pleasure of discovering the subtle elements of what we can really call a “great” movie.


Tradução:


Tinha grandes expectativas em relação a “Inimigos Públicos”, antes de entrar na sala de cinema, as quais foram absolutamente preenchidas, assim que me encontrei a visionar esta obra-prima de “gangsters”. Devo confessar que o facto de ser protagonizado pelo meu actor favorito, Johnny Depp, foi o motivo que me levou a ver este filme. No entanto, fui surpreendida positivamente por este género que tem vindo a desaparecer nos últimos anos, pela arriscada, mas bem sucedida técnica de filmagem assinada pelo realizador Michael Mann (“Colateral”; “Miami Vice”) e pela representação soberba, não só de Johnny Depp, mas também dos seus co-protagonistas Christian Bale e a vencedora de um Óscar, Marion Cottilard.
O filme transmite o flow dos clássicos, ainda assim, o realizador assume riscos ao utilizar demasiado a “câmara solta”, algo que na realidade, nunca apreciei muito na realização de um filme, mas que resultou muito bem nesta película em particular. Também existem bastantes planos fechados, algo que apoio sempre. Mas chega de técnica.
As personagens eram inacreditavelmente convincentes, o que é maravilhoso, tendo em conta que existiram de facto, no passado. As fantásticas actuações destes actores prendem-nos ao ecrã, até ao último segundo. Os diálogos são realistas e as cenas variam entre tiroteios, roubos, elegantes fugas de prisão (sendo a melhor fuga aquela em que Dillinger começa a cantar no carro, assim que se encontra fora de perigo), danças deslumbrantes e momentos emotivos…
O enredo é também bastante interessante: Nos anos 30, John Dillinger (Johnny Depp) é o ladrão de bancos mais amado da América, um “Robin dos Bosques” do século XX, que apenas quer aproveitar o melhor da vida enquanto pode. Dillinger é também um amante de cinema; assim sendo, age como uma estrela de cinema. Mas sendo um criminoso, é obviamente perseguido pela polícia, neste caso, pelo “recém-nascido” FBI. Melvin Purvis (Christian Bale) é o agente do FBI destacado para capturar Dillinger. Mas ele não é assim tão fácil de apanhar e o departamento precisa de boa publicidade para se afirmar. Mas nesta história de “polícias e ladrões”, também existe espaço para o romance, com a fulminante, mas emocional relação entre Dillinger e sua amada Billie Frechette (Marion Cottilard).
Esta é a história de um homem que queria viver à grande e ser lembrado e a história de uma América cheia de antagonismos, onde o glamour vivia lado a lado coma violência. Um melodrama da “velha” Hollywood, misturado com as modernas técnicas digitais, cheio de acção e paixão. Uma peça de arte, para ver e rever vezes sem conta, apenas pelo prazer de descobrir os elementos subtis daquilo que pudemos realmente chamar um “grande” filme.


Ana Madeira, 11.º E

0 comentários: